Rondje Waalwijk-Centrum. De drie partijen hebben veel gemeen: ze liggen op steenworp afstand van elkaar in het centrum en ze hebben allen een sterke binding met schoenen en leder: de industrie die Waalwijk in de vorige eeuw zoveel voorspoed heeft gebracht. Het Schoenenkwartier (museum, kenniscentrum en maaklabs) verbindt op interactieve wijze heden, verleden en toekomst van de leer- en schoenenindustrie. Het Huis van Waalwijk is een prachtig rijksmonument, ontworpen door Kropholler waarin veel symboliek verwerkt is die verwijst naar schoenen en leer. De unieke Sint Jan de Doperkerk, onderdeel van het Grootste Museum van Nederland, is met zijn uiterst boeiende geschiedenis ook sterk verweven met de bloei van de schoenen- en lederindustrie.
Om deze gemeenschappelijke achtergrond én belangen te benadrukken vonden de drie partijen het tijd om de handen ineen te slaan en het ‘Rondje Waalwijk-Centrum’ te ontwikkelen. Een prachtige manier om de belangrijkste bezienswaardigheden in het centrum van Waalwijk op een gezamenlijke manier onder de aandacht te brengen, waarbij partijen naar elkaar kunnen verwijzen. De ontwikkelde brochure belicht kort ieder van de drie bezienswaardigheden, waarbij bezoekers aan het centrum aangemoedigd worden om op ontdekkingstocht te gaan door het centrum van Waalwijk, en te genieten van de rijke geschiedenis, de culturele diversiteit en het vakmanschap van de stad.
De nieuwe brochure zal vanaf volgende week beschikbaar zijn in het Schoenenkwartier, het Huis van Waalwijk en de Sint Jan de Doperkerk, én uiteraard bij het Toeristisch Informatie Punt (TIP) in Waalwijk, gevestigd in het Schoenenkwartier op de begane grond. Naast dit eerste initiatief zijn de drie partijen bezig met het ontwikkelen van andere gemeenschappelijke activiteiten, onder andere de organisatie van een ‘Waalwijkse Museumnacht’ die voor het najaar op de planning staat.