“Hier heb ik écht veel van geleerd.” Dat zegt Famke. Ze is een van de leerlingen van het Willem van Oranje College in Waalwijk die dit jaar meedoen met de Day for Change Actie. Met een microkrediet starten de leerlingen in groepjes zelf een duurzaam bedrijf. De winst die ze maken komt via Day for Change ten goede aan kansarme en ondernemende vrouwen in Malawi.

Al een paar maanden zijn de leerlingen in de derde klassen mavo, havo en vwo er druk mee. Ze leren zélf ondernemen en tegelijkertijd de wereld een beetje mooier maken. Ter voorbereiding kregen ze gastlessen over wereldburgerschap, geld en duurzaam ondernemen van Day for Change en de Rabobank. Na een brainstorm hebben ze in groepjes marktonderzoek gedaan en een ondernemingsplan gemaakt. Daarna werd het écht spannend: zelf hun plannen presenteren voor een ‘kredietcommissie’ op het kantoor van Rabobank de Langstraat.

Biologische appelmoes van weggooi-appels, borrelplankjes en onderzetters van resthout of kaarsen van bijenwas – de jury zag allerlei creatieve en duurzame ideeën voorbijkomen. De plannen werden beloond met een lening van maximaal €25,-. Daarna was het eindelijk tijd voor het échte werk: de uitvoering. En dat was deze jonge ondernemers wel toevertrouwd!

Mooie opbrengst

Vorige week was de feestelijke afsluiting van het project, met alle leerlingen samen in de aula. Marjan Duursma van Day for Change is onder de indruk van de resultaten. ‘’Prachtig om te zien hoe deze jongeren in een paar weken tijd een bloeiend bedrijf uit de grond weten te stampen, waarbij ze materialen hergebruiken en nadenken over afval, maar ook zorgen dat hun inkopen op eerlijke wijze gemaakt zijn. En dan verdienen ze ook nog eens meer dan €2.300 voor vrouwen in Malawi – mooier wordt het niet’.’

Twee bedrijfjes werden tot schoolwinnaar uitgeroepen, zij mogen de school eind juni vertegenwoordigen in de landelijke verkiezing van Day for Changemakers van het Jaar. De ondernemers van het Blije Vogeltje (havo/vwo) verkochten meer dan 50 zelfgemaakte vogelvoerhouders van gerecycled materiaal. Met goede samenwerking, hoge kwaliteit en uitstekende marketing maakten ze ook nog eens veel winst. Datzelfde gold voor de meiden van Happy Bee (vmbo), die met hun home-made kaarsen van bijenwas een plekje verdienden in de landelijke finale. De leerlingen zijn als jonge ondernemers enorm gegroeid in het proces en hebben daarnaast een geweldig resultaat behaald voor mens én planeet.

In samenwerking met Rabobank De Langstraat laat Stichting Day for Change al zes jaar zoveel mogelijk jongeren in de regio op een praktische manier kennis maken met duurzaam ondernemen, wereldburgerschap en geld. Het Willem van Oranjecollege is één van de middelbare scholen in de Langstraat die het project heeft omarmd. Jaarlijks doen er in heel Nederland zo’n 6.000 leerlingen mee. Door de Day for Change Actie leren jongeren dat ondernemerschap en inzet bijdraagt aan financiële zelfredzaamheid, maar ook aan een rechtvaardiger wereld en duurzame ontwikkeling. www.dayforchange.nl.