Voor het derde jaar op rij hebben de leerlingen van het vak Economie & Ondernemen (E&O) van de Walewyc Mavo een pop-up store gedraaid voor de Voedselbank, en met succes.

De leerlingen van klas 3 van de Walewyc Mavo hebben dit schooljaar voor het vak E&O kennisgemaakt met het ondernemerschap. Aan het begin van het schooljaar zijn ze samen met een klasgenoot een bedrijf gestart, waarbij ze hun eigen product konden kiezen. Vervolgens hebben ze een eigen webwinkel ontwikkeld met een social media account. Met behulp van de marketing lessen en de lessen productfotografie hebben ze dit product op de markt gezet en goed verkocht.

Producten

Er zijn verschillende producten gemaakt. Zo hebben Topverkopers Linde van Oosterhout en Indy van Weert sieraden gemaakt, met name lintarmbandjes. De halve school loopt inmiddels rond met hun mooie product om de polsen. ‘We hebben op dit moment meer dan 300 armbanden verkocht’, zegt Indy met een trotse glimlach op haar gezicht. ‘Daarnaast hebben we ongeveer € 450 aan winst gedraaid’. Een deel van deze winst hebben ze dinsdag 20 juni naar de voedselbank gebracht. Afgelopen mei hebben de leerlingen van de Walewyc een week lang een fysieke winkel gehad in het centrum van Waalwijk. Hier werden de producten van alle leerlingen verkocht, maar ook producten van lokale ondernemers werden hier aangeboden. Allemaal om geld op te halen voor de Voedselbank in Waalwijk.

Cheque Voedselbank

Dinsdag 20 juni hebben Jim, Merijn, Linde en Indy de officiële cheque overhandigd aan de Voedselbank, met de totale opbrengst. Een recordbedrag van maar liefst € 1.000,-. Merijn van de Pol en Jim de Raden hebben gezien dat dit geld hard nodig is bij de Voedselbank. Zij verkochten ondergoed en sokken van een bekend merk, waar ze via familie aan konden komen. Jim zegt: ‘Iedereen draagt dit, dus we hadden een grote doelgroep’. Zo hebben we veel kunnen verkopen en weten we welke onderbroek onze docent draagt’, grapt Jim.

De docenten, Kenan Özbay en Remco van der Linden, hebben de leerlingen zien groeien het afgelopen jaar. Ze vertellen vol trots: ‘Van een gespannen afwachtende houding, naar actieve verkopers in de winkel, die trots zijn op de resultaten die ze hebben geboekt. Het was weer een groot succes. Volgend jaar staat er weer een nieuwe lichting op ons te wachten. We gaan ons best doen om dit mooie bedrag dan weer te evenaren’.