Wat doe je als je als buurt zo ontzettend blij bent met de behulpzame en altijd vriendelijke postbezorger, zeker in de drukke dagen van Kerst? Het idee was om bezorger Ramiz te verrassen met een mooi kerstpakket. De inzamelactie liep alleen een tikkeltje uit de hand.
In de buurtapp, oftewel de ’social app’ van Het Hof van Capelle met zo’n 190 buurtbewoners, komen soms ergernissen over kwijtgeraakte of neergesmeten pakketjes ter sprake. Maar dat betreft niet de sinds zes jaar trouwe bezorger Ramiz van PostNL. Het besef ontstaat juist dat er zoveel waardering voor Ramiz is. ”Iedereen is juist heel erg tevreden over Ramiz”, vertelt Martin Sonnema, initiatiefnemer van de inzamelactie. ”Het is een schat van een man die altijd een goed woord voor iedereen heeft en heel behulpzaam is. Hij begrijpt dat een pakket belangrijk is voor mensen en neemt zelfs de tijd om een zwaar pakket voor je binnen te zetten.” In de drukke tijden van Sinterklaas en Kerst ligt de druk hoog, weet Martin. ”Ramiz heeft een goed hart en dat mag zeker beloond worden, zeker met Kerst”, vindt Martin. In de buurtapp zet hij een inzamelactie op voor een leuk kerstpakket. ”Maar het liep al snel uit de hand; het bedrag liep razendsnel op naar €775,- en een anonieme gulle gever rondde het af naar €1000,-. We hebben dan ook besloten om in plaats van een kerstpakket een cheque te overhandigen.”
Martin weet achter het werkschema van Ramiz op 23 december te komen zodat ruim honderd buurtgenoten tijdig de favoriete postbezorger als verrassing kunnen opwachten, onder het genot van muziek en gluhwein. Om 10.50 uur rijdt Ramiz stomverbaasd en met een brede lach door een haag van buurtbewoners met sterretjes in de hand. ”Ramiz was heel verrast en dankbaar voor de cheque én de waardering. Hij ervaart deze Brabantse buurt als een warme deken en kent bijna iedereen persoonlijk. Met de gulle gift heeft hij beloofd wat leuks te gaan doen met de kinderen van zijn zus.”