Het besluit is genomen: wie voortaan als automobilist van één van de drie veerponten (Bernseveer, Drongelenseveer, Sprangseveer) gebruik wil maken, moet betalen. Fietsers en landbouwverkeer kunnen zich gratis over laten zetten maar automobilisten gaan vanaf 5 februari € 2,70 betalen voor een ‘enkele reis’.

Door Henk Poelakkker

Hoe zit het ook weer?

In 1883 besloot koning Willem lll (1817-1890) dat het Maaswater anders naar zee moest worden afgevoerd. Daartoe werd de Bergse Maas gegraven. Voortaan zou het water niet meer bij Loevestein in de Waal stromen maar bij Geertruidenberg in de Amer. Het plan kreeg als titel: verleggen van de Maasmond. Den Bosch zou minder last krijgen van hoog water in de Maas en inwoners van dorpen als Wijk en Aalburg, Veen, Andel en Woudrichem zouden minder snel natte voeten krijgen. De klus was klaar in 1904. Koningin Wilhelmina woonde de feestelijke openingsplechtigheid persoonlijk bij. Eén van de uitdagingen was dat een nieuwe (gegraven) rivier soms dwars door gemeenten ging. Zo werd Bern plotseling afgesneden van Herpt en de dorpen Heesbeen en Doeveren van de gemeente Eethen. Daartoe kwam echter een oplossing. Er kwam een veerpont in de vaart tussen Heusden-Bern, tussen Drongelen-Waalwijk en bij SprangCapelle-Dussen. Bij Koninklijk Besluit werd gezegd dat er een eeuwig gratis overtocht zou zijn voor boeren, fietsers, wandelaars enz.

Miljoenen op de bank

Maar zelfs een besluit van de Koning blijkt niet geldig voor de eeuwigheid. De beheerder van de veren (Rijkswaterstaat) heeft meer dan 100 jaar mensen en voertuigen gratis overgezet. Tijden veranderen want de gratis overtocht werd voor het Rijk onbetaalbaar. De Stichting Bergse Maasveren werd opgericht. Zij kreeg miljoenen euro’s mee als een soort afkoopsom en ging vanaf 2010 de overtochten verzorgen. De miljoenen zouden de drie ponten zeker nog 30 jaar in de vaart houden. Maar het liep anders. De miljoenen leverden op de bank veel minder rente op dan gedacht, de diesel werd ontzettend duur door de economische crisis en voorzichtig werd gefluisterd dat voor de overtocht misschien toch betaald moest gaan worden: er zou een bijdrage gevraagd worden.

Pont of toch omrijden?

Op 5 februari aanstaande is het dan zover. Het bestuur van de Stichting heeft een rekensom gemaakt en hoopt met de verkoop van kaartjes voldoende inkomsten te genereren voor de blijvende gratis overtocht van fietsers, voetgangers, bromfietsen, scooters, brom- en scootmobielen, paarden en landbouwvoertuigen. Motoren en personenauto’s betalen € 2,70 per overtocht, busjes € 3,50, kleine vrachtwagens € 7,- en vrachtwagens € 11,00.

Om het ingewikkeld te maken: je kunt aan boord geen papieren kaartje kopen. Dat kan alleen digitaal onder andere via een scanapparaatje op de pont. Dus geen kaartjesverkoper op de pont. Wie vaak gebruik maakt van de veerdienst kan een abonnement afsluiten met een voordeel oplopend tot 50%. Voor de inwoners van de gemeente Altena is een grote uitzondering gemaakt. Zij kunnen voor € 100,- een kaart kopen waarmee zij een jaar lang gebruik kunnen maken van de pont. De tijd zal leren of met name automobilisten bereid zijn te gaan betalen of dat zij zonder wachttijd omrijden via de Heusdensebrug of zelfs via de brug bij Keizersveer.