Hans Tanis, wethouder van de gemeente Altena en voorzitter van de raad van toezicht van stichting De Bergsche Maasveren, maakte op maandagochtend 5 februari voor het eerst een betaalde overtocht over de Bergsche Maas met het Drongelense veer. Daarmee is tarifering van de Bergsche Maasveren een feit.
”Tarifering was onvermijdelijk. Het is een besluit dat gedragen wordt door alle vier de betrokken gemeenten”, aldus Tanis. Sinds 2008 kampt de stichting met een fors lagere marktrente waardoor de rendementen uit het eigen vermogen structureel zijn gedaald.
Voortaan moet een aantal gebruikers van het Drongelense veer, het Bernse veer en het Capelse veer betalen voor een overtocht. Daarmee komt een einde aan het tijdperk dat overtochten voor iedereen gratis waren. De verplichting tot betalen geldt onder meer voor automobilisten, motorrijders en vrachtverkeer. Voor voetgangers, (brom)fietsers en landbouwverkeer blijven de veren gratis. Volgens Mathé Holleman, voorzitter van het bestuur van stichting De Bergsche Maasveren, is tarifering essentieel voor de continuïteit. ”Deze stap zorgt er voor dat de toekomst van veerdiensten gewaarborgd blijft.”
Innovatieve betalingsmogelijkheden
Bestuurders van auto’s en motoren gaan 2,70 euro per overtocht betalen. Bestuurders van bestelbusjes en bedrijfswagens betalen 3,50 euro. Betalingen zullen zoveel mogelijk via een app verlopen. Op die app kan gebruik worden gemaakt van een tegoedsaldo waarmee gebruikers een korting van 25 procent ontvangen. Gebruikers die niet over een smartphone beschikken of géén gebruik wensen te maken van de app, kunnen een tegoedkaart aanschaffen. Inwoners van Altena kunnen kiezen voor speciale abonnementen dankzij een extra financiële bijdrage van de gemeente. Tanis: ”Ik wijs frequente gebruikers én inwoners van gemeente Altena graag op deze regelingen.” Incidentele gebruikers, bijvoorbeeld toeristen, kunnen ook via de app betalen of met een bankpas.
Holleman is blij met de innovatieve betalingsmogelijkheden. ”We hebben bij de introductie veel aandacht besteed aan de klantvriendelijkheid van het systeem.” Ook de controle op betalingen verloopt geautomatiseerd dankzij camera’s aan boord van de veren. Holleman: ”Schippers kunnen zich daardoor blijven concentreren op hun kerntaak: het veilig overzetten van passagiers.” De drie veerverbindingen over de Bergsche Maas varen dagelijks en zetten jaarlijks zo’n anderhalf miljoen weggebruikers over. De veren zijn daarmee van groot belang voor veel van de inwoners in onze regio””, besluit Tanis.